Gå til hovedinnhold
Kinotoppen

Ellevilt kinobesøk - James Bond fyller salene

Dette måtte James Bond til for å fylle kinosalene igjen. Imponerende 152.817 var på kino i helgen for å se No Time to Die. Det er den suverent beste åpningen på noen film siden koronaen.

Filmen har blitt sett på som den store testen på om publikum vender tilbake til kinoene. Svaret er entydig ja. Kinoer over hele landet rapporterer om utsolgte forestillinger.

Grunnet Bond-premieren ble også kinobesøket totalt doblet i forhold til uken før.

Rekordomsetning

No Time to Die åpnet med en omsetning på 22,6 millioner NOK i Norge. Til sammenligning åpnet Spectre med 21,9 millioner og Skyfall med 15,1 millioner.

Avengers: Endgame hadde den tidligere rekorden med 22,3 millioner NOK.

No Time to Die hadde også på fredag den største premieredagen noensinne for en Bond-franchise, med 7,75 millioner i omsetning.

Også internasjonalt har filmen satt fart på kinobesøket.Den femte og siste Daniel Craig James Bond-filmen spilte inn bunnsolide 119,1 millioner dollar internasjonalt i helgen. Det er den første filmen siden pandemien som passerer 100 millioner dollar premierehelgen uten Kina. Det er litt bedre enn Skyfall og ned bare 17 prosent fra Spectre.

Dune ruller videre

Også andre filmer har gjort det godt på kino i helgen til tross for at No Time to Die har stukket av med det meste av kapasiteten. Dune solgte elleve tusen billetter til denne uken og er nå oppe i 143.809 og holder en solid tredjeplass på Kinotoppen.

Baby Boss: Familiebedriften er vinneren blant barnefilmene med 19.514 solgte billetter den helgen og er nå opp i 50.788. etter to uker på kino.

Det er to norske filmer med på topp ti: Clue: Maltesergåten på sjuende plass og Ingenting å le av på niende plass.

Se hele kinotoppen her

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter