Annonse

Den nasjonale filmen styrket under pandemien

Blant de mest største nasjonal egenandel var Danmark (49,4%), Tsjekkia (46,4%), Frankrike (44,9%), Italia (56,6 %), Russland (46,9%) og Polen (50%).

De ti siste årene har nasjonale filmer hatt i gjennomsnitt en markedsandel på 16 prosent i Europa, mens markedsandelen i 2020 var på 30 prosent.

I panelet satt Serena Gill (leder for Everyman Media Group),  Daniela Elster (administrernde direktør i Unifrance, den spanske filmprodusenten Maria Luisa Gutiérrez, Zentropa-sjefen Anders Kjærhauge og Olga Zinyakova, sjef for den russiske kinokjeden KARO.

Blant panledeltakerne var det stor enighet at den store markedandelen sist år for en stor del kan tilskrives at de amerikanske studioene har hold tilbake premierer. Men samtidig satset fre land bevist på å sende ut sine filmer for å fylle det tomrommet Hollywood-blockbusterne etterlot.

Det var stor enighet at den lokale filmproduksjonen var med å øke det totale kinomarkedet, og gikk ikke å bekostning av Hollywood-filmene.

Jo mer lokal desto mer global

Zentropa-sjef Kjærhauge understreket at de aldri prøvde å lage filmer for noe annet enn det. danske markedet og det var grunnlaget for deres store internasjonale suksess:

– Vår erfaring er at jo mer lokal filmen er, desto mer global blir den. Det finnes ikke noe som en europeisk film, vi må lage lokale filmer. Hvis de er gode når de ut til et stort europeisk publikum.

Et glass til, kunne han fortelle, er solgt til samtlige europeiske land.

Paneldeltakerne understreket at pandemien på mange måter har vært en unik sjanse for den nasjonale filmen.

Zinyakova fra den russiske kinokjeden  KARO kunne fortelle at det russiske markedet skilte seg ut ved at kinoene stort sette hadde vært åpne og at de under pandemiene hadde åpnet en ny kino som hadde blitt den mest besøkte.

-Russerne reagerte annerledes å koronaen. De er vant til kriser hver tredje eller fjerde år – og for dem ble koroanen bare en i rekken.

Daniela Elster oppsummerte det slik: Erfaringer er no vi får når ting ikke går slik vi ønsker. Nå gjelder det å benytte vår nye erfaringer til å styrke kinoen og den nasjonale filmen.

Martin Dawson fra EU-kommisjonen kunne fortelle på link fra Brussel at EU ville hjelpe den europeiske filmen ved å ta ned risikoen for produsentene og bevilger 400 millioner euro den neste sju årene.

 

Annonse
Skroll til toppen