Gå til hovedinnhold
CINEEUROPE

Kinopublikummet bruker mer penger på mat og drikke etter pandemien

Kinopublikummet vender tilbake og bruker mer penger enn noensinne på mat og drikke på kinoene. Storbrukerne av kino er de som fører an.

(BARCELONA) Mat og drikke (F&B) er en viktig inntekstkilde for kinoene – og folk bruker må mer penger i kiosken viser en europeisk undersøkelse foretatt av Coca Cola.

Coca Cola er hovedleverandør av drikke til kinoer over hele verden og følger nøye med å forbruksutviklingen. På årets CineEurope kunne de legge frem fersk statistikk om kinopublikummet som har vendt tilbake.

Målsettingen for undersøkelsen har vært å se årsakene til at kinoene rapporter høyere enn gjennomsnittlig forbruk på mat og drikke per gjest enn før pandemien, forstå hvorfor kinogjester bruker mer penger på mat og drikke samt få innsikt for å hjelpe kinoene med å maksimere verdien på lang sikt.

Bruker mer penger

En klar trend er at publikum bruker mer penger en tidligere på mat og drikke på kino. Statistikkene er entydig og hypotesen så langt er at det er noen enkeltfaktorer som er driverne.

1. Nye digitale måter å kjøpe på

2. Ny operasjon og færre køer

3. Folk savnet hele opplevelsen

Coca Cola har snakket med kinogjengere i Storbritannia, Frankrike og Spania og gjort

3.281 kvantintervjuer online (mer enn 1000 i hvert marked) 18 dyptgående kvalitetsintervjuer til tilbakevendende kinogjengere som har brukt Food & Beverage (F&B) når de gikk på kino pre covid i 2019.

Statistikken er entydig, de som gikk oftest på kino brukte også mest på F&B. handlet F&B på kino og i snitt brukte de 6,20 Euro.

Etter gjenåpningen hadde 47% av de spurte vært tilbake på kino. Dette savnet de mest:

-Det sosiale ved å gå på kino

-Ikoniske F&B som de kun fant på kino

-Lyd og bildekvaliteten

Kontaktløse alternativer

Mange følte seg engstelige før de var på kino igjen – «var litt redd fordi vi skulle til et lukket rom avrundet av andre mennesker».

Det de fant på kinoene - de forskjellige tiltakene som ble iverksatt var betryggende og opplevelsen var gode: "Jeg likte at det ikke var noen kø for å komme inn" "Jeg rørte ikke ved noe; viste bare billetten på telefonen min" "atmosfæren var rolig og slapp av, med folk som viste hvor de skulle dra".

Digitale kasser og selvbetjening

De var glade for å finne kontaktløse alternativer for både billett- og F&B-kjøp

"Det var ingen køer, ingen rot, noe som gjorde kjøpsopplevelsen raskere og mindre stressende" "Jeg brukte den digitale kiosken og rengjorde hendene før og etter".

Tallene viser entydig at det er storforbukerne som først har vendt tilbake. 88% av de som gikk ukentlig på kino er tilbake, og 80 % av de som går på kino 2 -3 ganger i måneden, mens under halvparten av de som er på kino en gang i kvartalet har vendt tilbake.

Generelt har yngre brukere vendt tilbake i større antall uansett hvor ofte de pleide å gå på kino. De som har vendt tilbake til kinoene er også de som bruker mest på F&B – og de kjøper mer nå enn for to år siden.

De mest digitale

Før Covid oppførte de som har kommet tilbake til kinoen seg allerede annerledes enn de som ikke har kommet tilbake på kino:

-Større bruk av selvbetjente billettmaskiner og nettkjøp

-kjøpte større F&B størrelse

Større bruk av online for å kjøpe F&B

Hva de kjøper har ikke endret ser nevneverdig; Popcorn og cola er fortsatt de mest populære alternativene, men i snitt bruk alle mer penger må enn tidligere fordi de gjerne vil kose seg ekstra etter at de ikke har vært på kino på lenge.

Undersøkelsen viser til følgende tiltak for å styrke F&B på kino for å oppnå vedvarende økt verdi:

-Flere kontaktløse alternativer for både billetter og F&B -kjøp

-Større valg av mat som en måte å gjøre opplevelsen enda mer spesiell

-Unike F&B-kampanjer (f.eks. Filmrelaterte)

-Raskere bestilling, uten ventetid da mangel på køer gjør F&B-opplevelsen mer behagelig

-Bedre apper for å kjøpe billetter, mat og drikke på forhånd mens du nyter spesielle fordeler (troskapspoeng, kampanjer ...)

-En avslappende atmosfære og områder å spise og drikke

Covid har endret noen forbrukeratferd for alltid- Rollen som F&B som en sentral del av opplevelsen av kino er blitt forsterket viser rapporten.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter