Gå til hovedinnhold

Kinopriser 2021 til Narvik, Kimen Stjørdal og Bryne kino

AV Redaksjonen (Foto: Sigurd Moe Hetland)

Under et bransjetreff for film- og kinobransjen i Oslo tirsdag 7. desember ble tre gjeve priser delt ut, til den kinoen som i 2021 har gjort mest for å få ungdom på kino, til den kinoen som i år har hatt det beste og mest gjennomførte markedsopplegget og til årets kino i teknikk og design.

Alle prisene har vært vurdert av juryer basert på innsendt materiale. Noen kinoer fikk også hederlig omtale.

MARKEDSPRISEN gikk til Aurora kino Narvik og Renee Katrin Bjørstad

Kinoen har en klar og tydelig strategi for SOME og det er flust av innlegg på både Facebook og Instagram. I perioder hvor de var helt stengt eller ikke hadde filmer å vise, promoterte de egne ansatte i stedet og klarte dermed å skape engasjement rundt kino til tross for virus.

De har hatt et vell av aktiviteter og arrangementer, og juryen sitter igjen med følelsen av at de har benyttet seg av alle muligheter som har vært tilgjengelige til å gjøre noe ekstra ut av kinobesøket. Barnas supertorsdag gjennom sommeren, festpremierer, Halloween helg, Kinoklubb arrangementer, filmfestival, ponnyriding, Pride markering, regissører og skuespillerbesøk, samt mye, mye mer.

Både den store skolekinodagen og den store kinodagen ble gjennomført til tross for koronatiltak og tilpasning, med både aktiviteter og godt besøk.Kinoen har også vist masse egeninnsats ved å selv sy kostymer og male rekvisitter til eventer.

UNGDOMSPRISEN gikk til Kimen kino, Stjørdal og Gro Langnes

Kinoen har definert en klar målgruppe som de henvender seg til. De har skapt et tydelig og godt konsept som det er enkelt for andre å la seg inspirere av.

«Etter skoletid-kino» gjennomføres en gang i måneden og henvender seg til ungdom mellom 13 og 19 år. Her har de en sosial lounge og gratis energipåfyll (nudler, frukt, energibar) en time før visning, deretter viser de en aktuell film til kun 80 kroner.

Konseptet blir godt markedsført i SOME via både Facebook og snap, og de har gode lokale samarbeidspartnere og ambassadører som er med på å spre budskapet; Foreldreutvalg, kommunen, fritidsklubben, ungdomshelsesøster, ungdomskontakten, ungdomsdiakonen samt ungdomsarbeidere.

Konseptet har også fått omtale i lokale medier.

De har nå også startet et samarbeid med markedsklassen på en lokal videregående skole, som har fått i oppgave å kartlegge og komme med forslag på hvordan kinoen kan komme i kontakt med ungdommen direkte.

TEKNIKK OG DESIGNPRISEN gikk til Bryne Kino og Erlend Serigstad

Teknikk- og designprisen sees i et vidt begrep, der det legges til grunn bl.a. sal med gode komfortable stoler, projeksjon på stort lerret, med godt bilde og god lyd, attraktiv kiosk og skjermer i foaje og fellesområder, og billettsystemer og andre integrerte digitale løsninger som er sentrale for administrasjon og drift av kinoen.

Erlend m teknikk og designprisen, 2021.JPG

Årets vinner har utmerket seg på mange måter når det gjelder å søke de beste løsninger og kvaliteter for en god kinoopplevelse.

Kinosjefener en klar og tydelig stemme på ikke bare det leverandører og Film og Kino kan kommer med av løsninger for å lage gode kinoer og saler, men har en enorm kinoteknisk kompetanse, vilje og evne til å hele tiden søke det beste.

Da de bygget ny kino ble grensen for investering i kinoteknisk utstyr flyttet, spesielt mht til projektorer og lyd. Vi har kanskje aldri opplevet noen som har satset så mye på filmopplevelsen.

Kinoen har fått veldig stor oppmerksomhet på denne satsingen, og kinosjefen er en av de mest kompetente kinosjefene på teknisk utstyr og løsninger. Salene har Dolby Atmos med flere høyttalere per meter enn noen annen kino (kanskje i hele verden?). De har 2 saler med 6P RGB laserprojektorer, og har nettopp kjøpt nytt lerret i den største salen, av samme type som brukes for grading av film.

Kinoen har satset på høy sittekomfort, bl.a. med reclinere i flere saler og er de første i Skandinavia med en gjennomført lounge-løsning i en hel kinosal. Kinoen var først ute med selvbetjente kasser i kiosken, og har skaffet bransjen verdifull erfaring på dette området. De har også satset på skjermer i foajéen, bl.a. med en LED-skjerm som dekker et hjørne ved inngangen til kinoanlegget.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter