Gå til hovedinnhold

Britisk kinokjede kutter prisene -vil kapre ungdommen

Den britiske kinokjeden Curzon senker billettprisene  som svar på "endrede kundevaner og levekostnadskrisen".

Fra fredag ​​(3. juni) vil kinokjeden redusere billettprisen til så lite som £8 på dagtid og £10 på kvelden fra mandag til torsdag.

Curzon har også introdusert et gratis medlemskap for de under 25 år, hvor billettene vil koste £5 hele dagen mandag til torsdag. Prisene varierer på deres forskjellige kinoene i kjeden, men prisen for en billett på Londons Curzon Bloomsbury var tidligere £17,50. Det er med andre ord snakk om et kraftig priskutt.

Curzon-sjef Philip Knatchbull.jpg

Curzon-sjef Philip Knatchbull sier til Screen at priskuttet skyldes "betydelige endringer i måten kundene samhandler med arenaene våre på" i kjølvannet av Covid-19-pandemien (foto: BFI).

"Med økningen i å jobbe hjemmefra og kraftig økte levekostnader, risikerer kino å bli forbeholdt storfilmer," sier han. "Det er en rekke strålende filmer tilgjengelig, og vi ønsker å sikre at regelmessig kinobesøk forblir rimelig."

Curzon programmerer mega-titler som Top Gun: Maverick, men satser i tillegg på arthaustitler og independentfilmer.

Vil ha ungdommen på kino

Knatchbull forteller at de satser på å få ungdom på kino og målretter satsingen: «Det er tydelig at den yngre generasjonen har blitt hardest rammet økonomisk av hendelsene de siste årene. Våre nye priser for de under 25 år og medlemskapstilbudet er designet for å hente inn en ny generasjon filmfans.»

De lavere prisene vil gjelde hele sommeren, men kan godt beholdes lenger, ifølge en talsperson.

Curzon – som ble kjøpt opp av den USA-baserte Cohen Media Group i desember 2019 – driver 20 kinoer over hele Storbritannia med hovedfokus på London.

Se Curzons priserpolitikk her

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter