Gå til hovedinnhold
CineEurope

Cineeurope startet med Icta-seminar på Cineasa kinoen i Barcelona

AV Jørgen Stensland

Det startet med intrikate spørsmål til Phil Clapp og John Fithian.  DCI ble diskutert innledningsvis (regelverket for digital kino). Her ble det pekt på at systemet fungerer of at det kke nødvendig å utøke det med spesifikasjoner som gjør alt dyrere.

Studioene sparer 2 milliarder årlig på at de ikke har kopier de sender rundt, men alle kostnadene faller på kinoene. Men man trenger en uavhengig størrelse der alle parter sitter rundt bordet og snakker sammen. De pekte også på at vi må bli bedre til å snakke med de kreative. Studioene har vært en slags buffer mellom kinoene og de kreative. Viktig å ha direkte kontakt med «kilden».

Eksklusivitet nødvendig

De nevnte også vinduene som noe både UNIC og NATO jobber overordnet med. Eksklusivitet er nødvendig for industrien vår. Det vi så gjennom pandemien var at piratkopiering gikk i været med parallell lansering på nedlasting og kino. De håper å på sikt få film fra tech-selskapene på kino. Og at de inkorporerer kinolansering inn i businessmodellen sin. Det kan øke inntektene for filmen.

Innovasjonen må fortsette. Dette pekte de begge på. Boutique kino konsepter ble trukket fram. Her bruker kunden mer enn på vanlige kinoer. Særlig på teknologifronten etterlyste de innovasjon.

Deretter kom et foredrag om avvik på lyd: «Distortion in Sound.» av John Allen. Distortion er alt som forandrer lyden eller gjør den mindre. Feil på høytalere, forsterkere eller med «Equalising» kan være skyld i dette. Allen spilte av noen lydklipp og viste de vanligste feilene som gjøres og hvordan det dermed høres ut. Han viste også hvordan man kunne fikse dette.

Cyber security

Det ble etterfulgt av en panelsamtale om Cyber security. Det er også et problem innenfor kinofeltet. 92% angrep starter med Phishing der en ansatt åpner en link eller på andre måter samhandler med de kriminelle. Over 40% ved å trykke på linker. På Pathe i Nederland ble hele kinokjeden rammet etter at adm.dir mottok en tekstmelding hun trodde var fra eieren av selskapet. De kriminelle kom seg inn og dette var svært dyrt. Det ble vist tips for hva man må gjøre for å unngå å bli rammet av cyberkriminalitet.

Deretter var det et panel ledet av Oliver Pasch fra Cinionic: Jan Rasmussen, Nordisk Film Biografer. Thomas Boysen, Real D. Carmen Pereira, fra spansk integrator. Mark Christiansen, Paramount. Tammo Buhren fra Tysk systemintegrator.

De pekte på at DCI fortsatt fungerer. Men at det ikke er utdannelse for kinofolk. Vanskelig å få tak i teknisk personale i dagens situasjon. I Spania har problemet vært å få folk tilbake på kinoene etter pandemien. De må promotere både filmer og teknologi. Det er imidlertid lite penger hos kinoeierne som i hele denne perioden har brukt penger for å holde kinoene flytende.

Suksess med 70 mm

Top Gun: Maverick spilt inn 900 mill dollar world wide og kan nå en milliard dollar. Har nå gått på de store PLF lerretene, men mindre lerreter.

Imperial biograf i Danmark spiller utvalgte titler på 70 mm. De får dobbelt så høye publikumstall på filmer på 70 mm.

Et problem i forhold til 3D og Avatar kan være at når man installerte laserprojektorer så fjernet man sølvlerrett. Dermed er det endel store saler som ikke kan spille 3D.

På tradisjonelt vis ble seminaret avsluttet med leverandørpresentasjoner.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter