Gå til hovedinnhold
CineEurope

Kinoopplevelsen må gjøres attraktiv

AV Jørgen Stensland

Det første seminaret på Cineeuropes hovedkonferanse begynte med statistikk fra Lucy Jones fra Comscore, som også var moderator i den påfølgende paneldiskusjonen.

Tittelen for panelet var «Re-imagining the Big Screen Experience». I panelet satt Eddy Duquenne fra Kinepolis, Christof Papousek fra Cineplex, Oliver Meek fra Rio og Geke Roelink fra Filmhuis Den Haag.

Roelink pekte på at kino var viktigere enn før. Film skaper empati! Duquenne trakk fram at vi må gjøre kinoopplevelsen mer attraktiv. Tilby publikum mer for pengene. Han tror på fremtiden for industrien, men peker på at det er vanskeligere å få folk tilbake i land i Europa som har hatt dårlige økonomiske støtteordninger. Her er det mange hjemmesittere fortsatt. Meek fra Rio Cinemas fortalte at de unge var tilbake på hans kino. Det eldre publikum var vanskeligere å få til å komme på kino. Viktig også med flere eventer på kino. Publikum må oppleve merverdi. Papousek pekte på mat og drikke som er veldig viktig i Nord-Amerika. Han mente også at folk kommer når innholdet kommer. Gode filmer vil ta publikum tilbake. Men viktig å tilby mer.

Populært tiltak

Duquenne nevnte Bond premieren i høst på Kinepolis, der publikum som kom utkledd som Bond, fikk champagne med glass med 007 på som de kunne ta med seg hjem. De fikk også tatt et bilde med spesiell bakgrunn. Dette var dobbelt så populært som vanlig billettsalg selv om det var dyrere. Panelet pekte også på PLF (Premium Large Formats) som viktig. Billettene til stor format opplevelser går ofte først.

Det er imidlertid viktig å beholde de normalt prisede billettene også. Gjøre det rimelig for noen kunder, samt tilby mer for oppgraderte produkter med påfølgende pris. Roelink har hatt samarbeid der hun får organisasjoner eller klubber lokalt til å programmere. Da vil de også få inn sine medlemmer. Duquenne pekte på at vi må bli bedre på demografi. Vi må vite mer om publikummet vårt. Vi må også bli bedre til å få mellomstore filmer til å få publikum. Kinoene må i større grad bli en «sommelier» for film sa han. Vi savner særlig gode komedier, drama og barnefilm og disse filmene ble studioene oppfordret til å lage. I England er savnet etter familiefilmer stort. Diversitet blir viktig fremover. Vi kan ikke la filmene selg seg selv, men må bli flinkere til å snakke om kinoopplevelsen.

Looking to the Future

Det neste panelet ble ledet av Julien Marcel fra Box Office. Med seg i panelet hadde han Jane Hastings som er CEO for selskapet Event Hospitality i Australia. Tony Chambers leder for distribusjon i Disney, Niels Swinkels som er leder for distribusjon i Universal, Rolando Rodriguez som er direktør i Marcus Theatres i USA og vår venn Peter Fornstam fra Svenska bio.

Hastings begynte å fortelle om at folk vil tilbake på kino. Også hun pekte på premiumization. Det å tilby noen tjenester som bedre seter, boutique cinema, PLF osv til publikum for å få dem tilbake. De forskjellige formatene kan eksistere side om side i multiplexene. En sal kan være PLF, en sal kan være Boutique osv. Rodriquez snakket om at det var viktig å drive frekvens. De har kinoer i 17 stater i USA. Food & Beverage ble brukt som eksempel på hva som er viktig for hans kinogjengere. Imax og Dolby styrer satsningen på PLF i USA og har gjort det veldig bra. Han pekte på at man måtte være forsiktige med å øke prisene i det nåværende postpandemi klima. Peter Fornstam snakket om at de skal lage en kinodag (lik vår) med halv pris på kinobilletter og også en kinoklubb (lik vår og danskenes).

Polarisering i markedet

Niels Swinkels pekte på bedre samarbeid mellom kino og distributører. Det er desverre en polarisering i markedet, der de mellomstore filmene ikke får nok publikum. De store (som Top Gun Maverick), greier seg bra. Han pekte på at ungdom var tilbake, men ikke eldre. Særlig eldre damer. Downton Abbey filmen har bare spilt inn halvparten av den første. Familiene har heller ikke kommet helt tilbake. Hastings nevnte deres motto «Your Cinema – Your Way».

I en sal kan du ha eksklusive seter til 50 australske dollar billettprisen, men også enkle seter til 10 dollar. Gi alle mulighet til å velge. Flere muligheter i salene var et satsningsområde. Fornstam pekte på at premium saler på Svenska bio sto for 25% av totalt antall saler, men 45% av billettsalget. De hadde en dynamisk prissetting på dette. Prissetting er viktig, men å levere en god opplevelse er viktigere.

Rekrutteringsproblemer

Rekruttering har blitt problematisk etter pandemien. Mange vil ikke bli ansatt uten å få betydelige fordeler. 70 % av de ansatte på Marcus Theatres er mellom 16-25 år. Før pandemien kunne man ha strenge krav til dem, men nå er det de unge ansatte som setter vilkår.

I USA var det mange som sluttet å jobbe (3 millioner mennesker over 60 år). Vanskelig å rekruttere ansatte nå. Kostnadene for å lønne dem har gått opp 20-30 prosent etter pandemien. Fleksibilitet er viktig for å få de unge til å bli i jobben. Fornstam pekte på at de har lojalitet fra de ansatte fordi de ikke stengte ned under pandemien. I kinoene der man måtte stenge og la folk gå under pandemien, er prisen at man mister tillitt. De håpet også på mer innhold fra teknologiselskapene som kunne gå på kinoene.

Til slutt snakket man om fordelene i Europa. Det at man kan få lokalt innhold på kinoene og at man også har vært flinke på alternativt innhold. Dr Strange snittet på PLF i Europa på 23% mens enkelte territorier var oppe i 70% salg på filmen. Det er en rik kinoinfrastruktur i Europa, mangfoldig innhold og smart programmering. Panelet har troen på Europas kinofremtid.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter