Gå til hovedinnhold

– Publikum vil ha komfort og den beste teknologien

Utviklingen går mot mer mot komfort. Det er der kjedene satser. Siste ute er Lillehammer som har fått sin egen luksussal før sommeren, sier Robert Sigfusson som startet som rådgiver i kinodesign og teknikk hos Film & Kino i sommer.

Med Sigfusson har Film & Kino fått en rådgiver som har jobbet med noen de største i kinoprosjektene i Norge og i tillegg har en bred internasjonal erfaring.

Det handler om skape en litt finere ramme som folk er villige til å betale for, sier han. - I tillegg har vi de forskjellige konseptene; Nordisk har sin 4DX og Odeon har ScreenX. I tillegg har du IMAX på Odeon Storo. Det handler mye om konseptutvikling og differensiering både internasjonalt og i Norge.

Norge tidlig ut med oppgradering

– Hva med de små kinoene?

– Norge var veldig tidlig ute med Dolby Atmos. Det er utrolig mange kinoer i Norge som har både Atmos og laserprosjektorer. De har det ypperste av fremviserutstyr, så der har det skjedd mye i Norge. Nå er det ti år siden digitaliseringer og det er mange som skifter til laser. Det er noe vi bistår kinoene med. Det handler om valg av teknologi og utforming osv. Det pågår for fullt nå.

– Hvor tidlig er du involvert når det gjelde oppgradering av saler?

– Det varierer veldig. De beste prosjektene er når man kommer inn tidlig – i et forprosjekt. Desto tidligere, jo mer kan vi tilføre når det gjelder sal-geometri og layout. Kommer man seint inn er det jo også vanskeligere å gjøre endringer.

Viktig å komme inn tidlig

Sigfusson har blant annet vært involvert i Odeon Storo og Odeon Ålesund som teknisk direktør og hadde ansvaret for bygg, investeringer og kinoteknikk. Her han var med helt fra utarbeiding av kravspesifikasjoner til overlevering.

Sigfusson har også vært involvert i kinoutvikling i Hønefoss, Horten, Kilden, Ringen, Symra og Sotra.

– De prosjektene jeg har jobbet med i Norge de siste årene synes jeg har blitt veldig bra. Odeon Storo ble utviklet under mange år og er etter min mening Norges beste kino og min favoritt. Der var jeg involvert i tre år og var med og tegnet og fulgte med fra råbygget sammen med utvikleren, Olav Thon, til det hele sto ferdig. Det er en flott kino å komme inn på i den store foajeen med de 294 lampene og de store skjermene, det er Atmos i alle saler utenom IMAX og vegg til vegg lerreter som gir maksimal kinoopplevelse. Teknologisk gjorde man en hel del grep for å få maksimale visningsforhold.

Ellers er jeg veldig fornøyd med en IMAX-konvertering vi gjorde på Filmstaden Bergakungen i Gøteborg i 2018. Det ble utrolig flott. Det kinorommet er ikke til å kjenne igjen. Man hadde en vanlig, årskommen kinosal og konverterte den til det ypperste av konsept og teknologi. Det ble utrolig vellykket på alle måter for kinoen.

I Norge har det vært mye nybygg de seinere årene, men det her klart det blir en annen skala med en IMAX hvor du går inn og river og bygger alt opp på nytt.

Nye konsepter

De siste par årene har Sigfusson drevet sitt eget kinotekniske selskap. Fra tidligere har han en allsidig internasjonal erfaring etter blant annet å ha jobbet som Head of Construction hos Odeon Cinema Group med hovedkontor i Manchester med ansvar for byggeprosjekter i Norden, Baltikum og Tyskland.

– Er det marked for flere IMAX-saler i Norge?

– Det får du spørre de som driver om, men hadde det vært opp til meg så ville hatt flere. Formatet gir en helt annen kinoopplevelse. Men generelt så er standarden på kinoer i Norge relativt høy. Vi var først ute i verden til å bli heldigitale og tidlige ute med konvertering til laser. I løpet av en femårsperiode vil brorparten ha konvertert til laser.

– En ting er teknologi, men det skjer veldig mye på konseptsiden. I London har det dukket opp en rekke mindre intime kinoer som har suksess- boutique cinemas – med ekstrem luksus og den beste teknologien. Jeg tror nok at vi får noe slike kinoer her også etter hvert.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter