Annonse

Kinoene, strømming og fremtiden for kinovinduet

«COVID-19-gapet» vil plage kinoer og distributører

Flere kinokjeder har gått konkurs internasjonal. I Storbritannia har flere uavhengige kinoer kastet inn håndkleet, kan Von Sychowski fortelle.

­Besøksnedgang har ført til at kinoer har måte gjøre drastiske grep; I Canada – billetter 2,99 dollar på tirsdager.

Publikum kommer tilbake nå i 2022 og i noen markeder ser vi 2019-nivåer, men det er unntaket. Noen markeder sliter med å komme seg i det hele tatt og trenger en strukturell oppfriskning.

Man forventer at kinoene vil tape omtrent 66 milliarder dollar i billettinntekter mellom 2020 og 2023, og distributører vil miste rundt halvparten av brutto billettkontorinntekter som går tapt i «COVID-19-gapet» (33 milliarder dollar).

20221107_173229.jpg 

Netflix har endret Hollywood

–Netflix har redefinert hvordan Hollywood ser på kinovinduet og Hollywood-studioene eies av strømmeselskaper.

I tillegg møter kinoene også konkurranse fra TikTok og Youtube. Tiktok er nå mer pop blant de under 35 år enn Netflix og Youtube bygges opp til strømmeplattform. Netflix kjøper opp studioer internasjonalt pluss gaming-selskaper.

 

Vindu har de siste årene vært 90 dager. Nå operer studioene med forskjellige vinduer fra 0 til 90 dager. Netflix har stort sett kun unntaksvis hatt. Kinodistribusjon på sine filmer.

Studioene slipper færre store titler. Netflix slipper flere filmer enn Hollywood-studioene til sammen.

–Akt dette krever nytenking, Von Sychowski. Det handler om å løfte mellomstore titler, skape medlemsklubber og gi merverdi for kinogjengerne. Omsetningsmessig tror vi at 2023 blir som i år og at besøket ikke er tilbake til normalen før i 2024. Kinoene har hatt noen krevende år og utfordringene er ikke over, men det er lys i tunnelen hvid de riktige grepene gjøres.

Annonse
Skroll til toppen