Annonse

Status for norske kinoer – på bedringens vei?

Kinoene har hatt en oppgang på 70 prosent i år i forhold til 2021, men det er likevel 27 prosent under snittet for de siste tre årene før pandemien, kunne han fortelle.

–Vi lå veldig bra frem til sommeren, men august og september ødela. Oktober var vi tilbake og for første gang i år passerte vi en million solgte billetter. Det er store enighet i bransjen om at det blir en god avslutning på kinoåret og vi regner med pluss minus en million per måned. Det betyr at vi ender på ca 9 millioner solgte billetter. Året under ett ender vi på ca 23 prosent under normalen.

_SMH3326.jpg 

Lundberg Pedersen viste til at neste år ikke ser veldig mye lysere ut for kinoene:

–Vi regner med ca det samme neste år – ca 9,5 mill – de mest optimistiske havner på 10 million solgt billetter neste år.

Han viste til at utviklingen under pandemien har gitt kinoene en stor knekk og at det har vært for lett å skylde på strømming:

–Når vi har sett på SSB sine og våre egne tall viser det seg at kinoen har greid seg godt mens strømmingen har vokst. Hovedproblemet er at de siste tjue årene har ungdommen gått mindre på kino. Den trenden begynte 10 år før Netflix kom til Norge.

 

Hvor ligger potensialet?

–De unge er fremdeles de som går mest på kino. De voksne 25 -44 går mer på kino. Men etter det er det en dipp og besøket halveres. Det er et stort potensialt i å få folk til å gå mer på kino etter at de har passert 44. Vi har kanskje hatt for mye fokus på de unge – og manglet store norsje filmer på kino for de voksne. Det er noe bransjen må t tak i. Når folk passerer 65 år, er det kun 14 prosent som går på kino minst en gang i året.

 

–Utviklingen viser at de største filmene blir mindre. Tidligere hadde storfilmer 700.000 til en million besøkende. Nå er det maks 5 – 600.000. Det betyr at vi trenger flere av disse filmene som Top Gun og Spiderman som greier å levere slike tall Vi går kanskje første svar når Avatar 2 kommer om noen uker.

 

Lundberg Pedersen viste til at man kanskje også må fornye innarbeidede kampanjer: – På Den stor kinodagen i år ble det solgt 165.000 billetter. Det er ikke dårlig – men likevel ned 30 prosent fra snittet for tidligere år. Det legger inn i trenden og bransjen må begynne å tenke nytt for å møte utfordringene, understreket han.

Annonse
Skroll til toppen