Annonse

Aggresjonsnivået er høyere og respekten for de ansatte lavere etter korona

I panelet satt Jon Einar Sivertsen – Odeon kino, Hege Lochner – Vennesla kino, Anders Snortheimsmoen – Norsk Sikkerhetsledelse og Robert Sigfusson – Film & Kino.

Halstvedt hadde selv ansvaret or å få ut 400 publikummere sikkert under terroren 22.juli – og kunne fortelle at den gikk fint nettopp fordi de hadde planer på forhånd.

–Etter 22. juli har har alle fått mer fokus på sikkerhet, men både kinoene og de ansatte har endret seg, innledet Halstvedt: – Et tema er vold. I gamle dager svære røslige karer var kontrollører. Den gamle vokteren er borte som kjente både deg og familien din. I dag er det unge mennesker som har ansvaret på de fleste kinoer, samtidig som respekten for autoriteter ikke er den samme.

Ble truet på jobb

En som virkelig har fått oppleve det er kinosjef Hege Lochner i Vennesla kino. Under visningen av Rutete Ninja på forsommereneoppsto det bråk og de måtte kaste ut et trettitalls ungdommer fra kinovisningen -det førte til at det hele eskalerte.

– Det er første gang jeg har vært redd på jobb, sier kinosjef Hege Lochner. Hun måtte å hjelp av en mannlig kollega for å få en gjeng 12-13 år gamle gutter ut av kinosalen da de skapte bråk og uro.  De ble kastet ut. Plutselig var de tretti i foajeen. De skulle ha penger og truet med å rane kinoen. En ansatt ble slått. Vi ringte nødnummeret – politiet brukte 35 minutter på å komme. De viste heller ingen respekt for politiet og fortsatte med truslene mens politiet var der og angrep også politibilen. Det førte til at politiet reise uten å ha løst problemet for oss -det opplevdes veldig dramatisk.

Lochner opplevelse på jobb var rystende. Panelleder Halstvedt hadde aldri hørt om en lignende situasjon, selv om flere kinoer har opplevd mye bråk rundt visningen av Smile i høst og har måtte ha Securitas til stede på visningene.

Hun kunne fortelle at de i ettertid har snakket mye om det og involverte bedriftshelsetjenesten, barnevernet og politiet. Kinoen gikk også til politianmeldelse. Siden de involverte var mindreårige gikk det videre til konfliktrådet og kinosjefen opplevde det samarbeidet som godt.

–Jeg er veldig glad for at i var to på jobb. Det var viktig.

Snortheimsmoen: – Det er rystende å høre. Det viktigste er at du deler dine erfaringer. Fikk du en forklaring hvorfor politiet forlot stedet?

–Disse ungdommene hørte ikke på politiet, de hoppet på politibilen. Det er ikke bare kinoene som har hatt problemer med disse -det gjelder også både skolen og ungdomsklubber. I ettertid føler vi at involvering av barnevern og konfliktrådet har vært viktig for denne gruppen.

Kinoens svakheter

Halstvedt tok videre opp hva som er kinoens svakheter.

Snortheimsmoen mente at det viktigste er å satse på de ansatte å gi dem opplæring slik at de er forberedte:

– Vuderer det med at vektere er til stede av og til. Det er forebyggende. Hvis folk kjenner på utrygghet – så kommer de ikke på kino. Invester i de ansattes slik at de føler trygghet. La hverdagsberedskapen levee. Overvåkningskameraer er bra å ha i ettertid for å dokumentere det som har skjedd.

Halstvedt: –Hvordan påvirket pandemien kinoen?

Jon Einar Sivertsen: –Vi var ikke forberedt, men fikk gjort justeringer med avstand i billettsystemene. Veldig mye ble endret da vil ble slått sammen med Odeon. I England har de rutiner på alt; gode sikkerhetssystemer- er det gjester på huset skal ingen var alene på jobb. Sikkerhetsrapportering med en gang en hendelse skjer.

Vi har merket at aggresjonsnivået er høyere og respekten for ansatte lavere etter korona. Under visningen av Smile måtte vi ha vektere i salen på alle forestillinger. Vi har alarmknapp til vektere og isden vi er på et kjøpesenter er det kort vei til støtte for de ansatte. Vi har også hatt od respodn fra politiet de gangene det har vært nødvendig. Vi har blant annet hatt knivtrussle og da kom fire mann med skjold.

Sivertsen kunne fortelle at de opplevde de som en fordel å være tilknytter et kjøpesenter:

–Vi kan kalle inn vekter selv om de ikke er noen situasjon. Der det ikke er senter – koster det penger å trykke på knappen. Vi er også blitt mer restriktive på hva vi tillater –  vi tillater ikke store bagger inn på kino.

 

Kinobygget

Halstvedt: –Hva skal vi tenke på når det gjelder fremtidens kinobygg?

Robert Sigfusson viste til at brann- og redningsforskriftene ble tolket forskjellig for kommune til kommune:

–Brannsjefene tolker litt etter eget hode. Lovverket ligger etter utviklingen. Sikkerhet retter seg veldig mot brann – ikke mot trusler som kan oppstå fra publikum og andre. Det viktige er at når vi planlegger nye kinobygg at vi har flere tanker i hodet.  

Ikke minst handler det om lås og beslag på nødutganger som har holdemagneter. Sikkerhetssituasjonen i dag er en annen enn da forskriftene ble utformet. Det er veldig viktig med god skilting. Et bygg som godt tilgjengelig for en i rullestol er også godt tilgjengelig for alle.

 

Annonse
Skroll til toppen