Gå til hovedinnhold

Prøysen-julefilmene passerer én million besøkende på kino

AV Redaksjonen

Bare litt over tre uker etter premiere har Teddybjørnens jul solgt 180 000 billetter, og familiefilmen ligger fortsatt som nummer én på kinotoppen. Prøysens juletrilogi har nå passert over én million kinobesøkende totalt.

antefilms Snekker Andersen og Julenissen trakk over en halv million besøkende i 2016. Den vesle bygda som glømte at det var jul fulgte opp med godt og vel 400 000 besøkende i 2019. Nylig har Teddybjørnens jul hatt premiere på norske kinoer, og allerede før vi skriver desember, passerer filmen 150 000 besøkende. Totalt har Prøysen-trilogien nå solgt 1,1 millioner kinobilletter.

«Dette hadde pappa likt å se»

Fantefilm-produsent Martin Sundland var en av de som tok initiativet til å filmatisere Prøysen:

– På den tida var det flere som ønsket å gjøre det, men Elin og Ketil Prøysen ga Fantefilm tilliten, og det er vi utrolig takknemlige for. Vi har hatt et sterkt ønske om å forvalte Prøysen-arven på en ordentlig måte, og for oss har det hele tiden vært viktig at Elin og Ketil kan stå inne for det vi lager. Det flotteste skussmålet vi får for filmene våre er når Elin og Ketil sier «Åh, dette hadde pappa likt å se», sier han.

– Ingen som ikke kan teksten

Produsenten forteller at det har vært overveldende å oppleve at så mange fortsatt har et personlig forhold til Prøysen-historiene:

– Vi er mange som har et sterkt forhold til hans viser og fortellinger, og den norske juletradisjonen går hånd i hånd med Prøysens verker. Det finnes virkelig ingen som ikke kan teksten til Julekveldsvisa eller Musevisa! For oss har det vært en glede å se at alle som har jobbet på filmene har delt vår ambisjon om å lage julefilmer av høy kvalitet for hele familien.

Han er ikke i tvil om at temaene til Prøysen fortsatt resonnerer.

– Gode verdier går ikke ut på dato. Til grunn for alt Prøysen fortalte lå en varm og engasjert medmenneskelighet. Han sto alltid på de svakes side, og fortalte håpefulle og bevegende historier. Hans måte å tenke på har vært en ledestjerne for oss gjennom arbeidet med disse tre filmene, sier Sundland.

Bred appell internasjonalt

Etter å ha rundet en million besøkende på Prøysen-trilogien innenriks, er Sundland begeistret for å se at Teddybjørnens jul slår an også internasjonalt. Teddybjørnens jul har allerede solgt over 60 000 billetter i Tyskland, og til helgen økes salkapasiteten betraktelig. I desember skal filmen opp på kino i flere nye europeiske land.

– Man kan lett tenke at Prøysen er særnorsk, men disse fortellingene har en enorm appell også ute i verden, sier Sundland.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter