Annonse

Nå er Film & Kinos årbok for 2022 ute

Kinobesøket sist år endt på 8 764 480 besøkende, opp 54,7 prosent fra året før, men ned ca 30 prosent i forhold til pre-koronatider. Norske filmer fikk en markedsandel på 251 prosent solgte til sammen 2 196 356 billetter.

Skjermbilde 2023-01-18 kl. 09.00.08.png 

Sammenlignet med 2020 og 2021 ble 2022 et år der kinoene igjen kunne drive på normal måte – og kinopublikummet kom tilbake. Fortsatt mangler noe før besøket er oppe på førpandeminivå, men to måneder i løpet høsten med mer enn en million innom kinoene, lover bra. Også januar i 2023 forsetter den gode trenden.

Skjermbilde 2023-01-18 kl. 09.01.40.png 

Totalt ble det vis 216 titler på kino, hele 32 av de var norske. Den store norskandelen skyldes filmer som fikk utsatt premierer under pandemien. Et av resultatene var at svært mange av disse fikk premieren i løpet av høsten og nok til en viss grad førte til kannibalisering – det ble ett og slett for mange på kot tid at de fikk derfor ikke ut potensialet.

Krigsseileren-bilde-1.jpg

Krigsseileren ble fjorårets mest sette film med over fire hundretusen solgte billetter i 2022.

Som vanlig er det amerikansk film som dominerer på kino. Filmer fra USA fikk en markedsandel på 62,8 prosent og sto for fire av de fem mest sette filmene i fjor.

Spider-Man- No Way Home.jpg 

Fjoråret mest sette film ble Spider-Man: No Way Home som ble sett av 569 541. Den mest sette norske filmen ble Krigsseileren med 403 990 besøkende. Det holdt til en fjerdeplass på statistikken. Tre norske filmer kom inn på topp 10. I tillegg til Krigsseileren er også Teddybjørnens jul og Olsenbanden – siste skrik inne på listen.

Skjermbilde 2023-01-18 kl. 09.02.30.png 

Selv om filmer fra USA kun står for 38 prosent av titlene, står de for hele 63 prosent av kinoinntektene.

LAST NED FILM & KINOS ÅRBOK 2022 HER

 

Annonse
Skroll til toppen