Annonse

Med helikopterblikk på kinoopplevelsen

Foto: Sigurd Moe Hetland

I foredraget BODIES, SPACES AND DESIGNING CINEMAS ser medieanalytiker Johanna Koljonen (bildet) på kinodesign i et følelses- og opplevelsesperspektiv.

Koljonen starter med en fysisk demonstrasjon av hvordan det er å komme inn på kinoen og få etablert seg i kinosetet.

Utfordring; stor popcorn, håndveske, drikkebeger, vinterjakke.

Toaletter; masse å bære på, noe MÅ legges på gulvet. Hvem har lyst til det? Kinoeiere, gå inn på toalettet deres en fredag kveld og se om du har lyst til å legge jakken din på gulvet.

IMG_9821.JPG

Det man må tenke på er hvordan mennesker oppfører seg i rom.

Når det gjelder selve opplevelsen kan for eksempel 4DX optimalisere opplevelsen, men det må gjøres riktig. Det er viktig å huske på at  kino er for publikum en form for live; du kan ikke bestemme når filmen begynner, du kan ikke pause den og du må legge fra deg mobilen.

Man skal feede fansen. De som ønsker seg kinoluskus representerer et voksende segment.

Leverer FILMEN? Publikum kan bli positivt eller negativt overrasket. Skuffelse er på grunn av forventningene.

Eksklusiviten til kino/film er ikke hovedgrunnen til at filmen sees på kino. Opplevelsen er det.

Alarm: Folk går ikke like ofte som før.

IMG_9819.JPG 

Det sosiale aspektet

”The experience of going to the movies”. Det sosiale kommer først og filmen kommer deretter. Filmen er ikke irrelevant, men opplevelsen du selger er det viktigste. Kinoen har noen unike sosiale opplevelser for de besøkende:

  • Du kan sitte ved siden av en fremmed og gråte.
  • Du kan snakke med fremmede.
  • Du har delt en sterk opplevelse med andre.

 

Experience Design

Spørsmål å stille seg; hvordan tilpasse opplevelsen bedre. Ta ut de mest hektiske trailerne på de mer melankolske filmene, ha rolig musikk. Hva skjer etter en god filmopplevelse som oppfylte forventningene? Eller en dårlig opplevelse. Hvilke behov har publikum da? Ofte blir man luset ut i en mørk bakgate etter filmen, langt unna toaletter og noen du kan prate med/klage med.

Hva med å samle de som går fornøyde ut av salen?

Det viktigste følelsen vil være opplevelsen av filmen, men det vil bare representere 20 % av totalen. Resten vil være alt annet: Kø ved utgangen, varm/stressa, lang dokø, noen sølte brus på deg. Eller ditt første kyss.

 

Gjør en test selv

Gå til kinoen, lat som du aldri har vært der før, gjør alt det publikummerne gjør.

Liker jeg være her, hvem kan jeg være i disse omgivelsene. Hva kan jeg gjøre her?

Husk: Det er følelsen vi går hjem med. De fleste husker ikke så mye av selve filmen.

Ta vare på publikum gjennom hele besøket.

 

Det motsatte av design er tradisjon.

Still spørsmålstegn med alt du gjør. Noen ganger er tradisjonen den beste måten å gjøre det på. Men nå trenger ikke nødvendigvis svaret være det samme som for flere år siden.

Vi kommer ikke utenom at kvalitet, lerret, lyd er utrolig viktig, men omgivelsene rundt må ikke glemmes.

Skap minst mulig irritasjonsmomenter. Flest mulig gode følelser.

Tenk på hvordan man møter publikum. Mennesker vil ikke tilbringe tid på et sted der man ikke blir behandlet med respekt og ingen bryr seg om hvem du er.

 

Se også:

 

 

Annonse
Skroll til toppen