Gå til hovedinnhold
Oppsummering

Dag 3: Kinokonferansen 2019

Hele kinonorge er i år samlet i Tromsø for innholdsrike dager med faglig påfyll og sosialt samvær. Her er oppsummering fra dag 3.

Teknisk seminar del 1

Teknisk seminar del 2

Kinokonferansen dag 1

Kinokonferansen dag 2

Fremtidens Mediekonsumenter. Hvilke erfaringer er relevante for film- og kinobransjen å se på når det gjelder bruk brukeradferd, mediekonsum og morgendagens kinopublikum

Ved Rickard Lawson, Strossle

undefined

(Foto: Sigurd Moe Hetland)

Kinobransjen er som andre bransjer, opptatt av å vinne den unge kundegruppen. Derfor var det svært interessant å høre på Rickard dele sinn innsikt om denne vanskelige målgruppen.

De yngre er illojale og bytter raskt medie. Det er generasjonen som er vokst opp med sosiale medier og internett. Det som gjør de til en krevende målgruppe, er at de er mer sensitiv for tradisjonell reklame. Man må være tilstede der de er på Google, Facebook, Snapchat og TikTok.

Tik Tok er populært blant de aller yngste. De tjener penger på å selge Tokens som brukerne kan kjøpe og gi til de influencerne de er fan av. Salen ble oppfordret til å laste ned appen. På Snapchat legger man ikke lengre ut stories. Det er blitt en chatteapp.

De yngre er mer emosjonellt styrt, og FOMO (fear of missing out) er dypt forankret. De har uendelig med valgmuligheter og de er livredde for å ta et dårlig valg.

Rickard viste til et artig eksempel,The San Fransciso Jam experiment, for å beskrive problemene med for mange valgmuligheter. En syltetøyprodusent i USA ville lære mer om sine kunder. De gjorde en undersøkelse og spurte kundene om de var fornøyde med valg av syltetøy. Nei, var svaret fra kundene. De var usikre på om de hadde valgt riktig sylteltøy fordi det var så mange å velge blant. Syltetøyprodusenten agerte på denne informasjonen med å redusere antall produkter. De skrev også på etikettene hva syltetøyet passer til, f.eks "God til ost!". Kundene ble mer selvsikre på sine valg, og salget økte!

Man opplever samme problemet når man er på Netflix. Det er umulig å velge en film blant titusenvis av titler.

Rickard er og foreleser på Høyskolen i Kristiania. Der har han gjennomført en undersøkelse om kinovanene til sine 56 elever.

Joker scoret høyt på FOMO. De hører om filmer fra venner og trailere. Trailere er viktig, men venner viktigere. Grunnen til at de ikke oftere går på kino, er at det er for dyrt.

Elevene hadde flere innspill til bransjen. Det burde være mindre og flere saler. De ønsker seg en mer intim kinoopplevelse og bredere kurartert filmvalg. Og ikke minst, kino må være sosialt!

Showmanship in the age of Technology

Ved John Sullivan, The Big Picture

undefined

(Foto: Sigurd Moe Hetland)

John har bakgrunn fra å etablere svære multi-sal kinoer verden rundt. Nylig har han åpnet kino i Jeddah. Den omsetter for ca. 1 mill NOK per dag. Han jobber på oppdrag fra eiendomsbransjen og kjøpesentre, som vil etablere kinoer i sine lokaler.

John begynner å bli litt lei av å etablere kinoer som kannibaliserer de andre i markedet. Og han påpekte som Hanckock, at det er veldig få filmer som står for nesten alt besøket. Hvordan kan vi endre på dette?

Publikum fikk en historisk gjennomgang av kinoens opprinnelse. Teater stammer fra grekerne. De hadde teknologi. Se bare på amfiteaterene. Med romerne kom drama. Publikum deltok og teknologien ble mer avansert. I Shakespeares tid ble teatrene forretningsdrevne bedrifter. Og så kom kinoene og filmens gullalder i Hollywood. På midten av 80-tallet var CGI-teknologi en faktor som bidro til svære mulitsal kinokomplekser. Studioer hadde monopol og filmene ble enorme. Det samme ble størrelsen på popcorn- og brusbegerne.

Hvor går veien videre?

Det er det opp til bransjen å bestemme.

Vidste du. Danske DFI's undersøkelse om Publikums holdning til film og serier

Ved Martin Kofoed Hansen, Det Danske Filminstitutt

undefined

(Foto: Sigurd Moe Hetland)

DFI gjennomført i 2017 og 2019 en spørreundersøkelse med over 2.500 intervjuer i alderen 15-79 år. Undersøkelsen ser nærmere på utbredelsen av spesifikke filmer og serier i befolkningen. Utbredelsen måles på tvers av visningsplatformen. Definisjonen av om man har sett en serie er om man har sett minst 3 episoder.

I Danmark ser nesten alle film og serier. 99% oppga å ha sett film i løpet av året og 95% ser serier. Det er et høyfrekvent filmpublikum. 12% ser film daglig, og 51 % ukentlig.

i 2019 var det flere unge som gikk på kino enn når de gjorde undersøkelsen i 2017. TV er fortsatt der hvor flest ser film og kinoene holder stand.

Det er strømming som øker mest. Netflix er mest populære strømmetjeneste og 56% av danskene bruker det. 30% ser på Viaplay, HBO Nordic og TV2 Play.

Unge (15-25) benytter seg av 4,2 strømmetjenester i snitt. Netflix er overreperesentert i alder 15-54 år og de har noe større utbredelse i byer enn distriktet. Netflixbrukere er medium kinogåere. De snakker ofte om film med venner og bekjente.

Hvordan vurderer de utvalget hos de ulike leverandørene? Netflix kommer best ut. I 2017 kom kinoene best ut. Når det gjelder kvalitet, er kinoen fortsatt på topp.

Undersøkelsen viser og at billettpris påvirker frekvens. Og 48% av de unge kunne tenkt seg en abonnementsordning hvis de selv kan velge film.

"Why won't you die?" Netflix, audiences and the idea of cinema

Ved Patrick Von Sychowsky, Celluoid Junkie

undefined

(Foto: Sigurd Moe Hetland)

Patrick startet med å vise et klipp fra filmen V-for Vendetta. Det er scenen hvor helten på tross av stor motstand, viser seg å være udødelig. Bak masken til helten skjuler det seg mer enn kjøtt og blod, nemlig en ide. Og Ideas are bulletproof. På samme måte har kinoene overlevd, til tross for alle nye fiender.

Netflix kommer ikke til å ta livet av kino. E&Y rapport viser at det er et positivt forhold mellom strømming og kinobesøk. Problemet er de som ikke ser på Netflix.

Derimot er bokbransjen negativt påvirket av streaming. Folk binger serier i stedet for å lese på senga.

I Tyskland har bokbransjen mistet 6 millioner kunder siden 2013. Som en konsekvens, prøver bransjen å revurdere hva en bokhandel burde være. Hugendubel-kjeden har relansert bokhandeler som et opplevelsessenter. Det er kafeer med eventer som konserter, matlagning og yoga. De markedsfører seg selv på Instagram og produserer mye innhold. Kanskje dette er noe kinobransjen kan lære av?

Netflix har også sine egne utfordringer. De låner enorme pengesummer for å produsere innhold. Og nå møter de stor konkurranse fra Disney+, Amazon prime, og Apples nye strømmetjenester.

Men hva kan drepe kinoen?

Dårlige toaletter! Kino er en holistisk opplevelse og alt må være bra. Er toalettene i dårlig stand, sier det noe om kvaliteten på hele produktet.

En spennende nyvinning er Secret Cinema i Storbritannia. Det er et popup konsept hvor man "deltar" i filmen. Lokalene designes etter filmen som skal vises, og deltakerne kler seg ut. Det er en opplevelse. Mamma Mia the party er et annet konsept hvor det koster 2000 kr for å være med på en Mamma Mia fest med sing along.

"We are living in an experience economy" - fortalte Patrick.

At Escape room er en mye større suksess en VR, er og et eksemplet på etterspørselen etter opplevelser. Det er sosiale aktiviter folk elsker å gjøre sammen. Prisene er mye høyere enn for kino.

Foredraget ble avsluttet med å terpe på kinoens kvaliteter.

"For me the movies are like a machine that generates empathy" - Roger Ebert.

Kino er en bedre plass å se film enn hjemme. Det er en altoppslukende opplevelse. Lærdommen er at film er en vare, og kino er en opplevelse. Den britiske kinokjeden Everyman har skjønt dette. De skaper unike kinoer tilpasset særegne lokasjoner. Det er sosiale og komfortable møteplasser i lokalsamfunnet.

Kino er en ide og ideer er udødelige. Det er derfor kino vil overleve.

Avslutning

undefined

Rickard Lawson og Jørgen Stensland (Foto: Sigurd Moe Hetland)

Jørgen avsluttet kinokonferansen med rette en stor takk til foreleserene og de ansatte på Aurora kino for deres fantastiske innsats!

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter